Boksen – De Grondbeginselen

Boksschool Amsterdam

Voor velen komt boksen van het kijken naar de gevechten van de buitenbeentjes Roy Jones en Muhammad Ali op de televisie. Vroeger keek men niet alleen naar boksen voor het amusement, maar ook om te kunnen overleven – om zichzelf te kunnen beschermen zonder geslagen te worden, een haalbare optie aan het eind van de dag. Eenvoudig gezegd is het een manier om in contact te komen met je eigen dierlijke instincten. Ten eerste moet je weten wat je hoeken zijn, al lijkt dat misschien vanzelfsprekend. De “hoek” van de een is die van de ander, en de houding van een bokser is vaak belangrijker dan die van een tegenstander. De een geeft de voorkeur aan een linkerstoot, de ander aan een rechterkruis – beide zijn “hoeken”, maar welke is belangrijker? De eerste overweging is om je eigen sterke punten te kennen. Benader de boksring met de vastberadenheid van een vechter die het langst bij je kan blijven, en dan zul je klaar zijn voor wat er de rest van de wedstrijd op je afkomt.

De Handen Beginnende boksers gebruiken alleen de eerste twee knokkels van de pink om te slaan in bokswedstrijden. Er zijn vier “poorten” op de wijsvinger – twee om te stoten, de andere om slagen af te weren en te verdoven. Je zou drie of vier “poorten” kunnen hebben, waardoor je meer dan één punt van je hand hebt. Dit zet je schijnwerper op de knokkels. “Strike,” zoals je zult zien als je naar bokswedstrijden komt. Gebruik dan de andere vier knokkels om de tegenstander te slaan. De ellebogen Het gevecht beëindigen betekent ze op de grond krijgen, waar de vechters het grootste deel van hun gevechten doen. Ellebogen bestrijken het hele lichaam in bokswedstrijden. Om een elleboog zijn doel te laten raken, moet je je hoofd een beetje in de goede richting bewegen, weg van je tegenstander. Je eindigt kort bij je tegenstander, met je elleboog begraven in hun maag of kin. Als je blijft slaan met dezelfde beweging, zal je tegenstander slechts één richting op bewegen en je elleboog zal volgen, en niets raken.

The High Kicks Niet elke stoot of trap komt van een lange en directe variant die je tegenstander doet struikelen. Vaak, zowel op middellange afstand als van een statische afstand, gaat een karate-stijl hoge trap door de meest krachtige van de tegenstanders. Oefen de buiging van je achterste voet en knie, samen met de verandering van hoek die de knie maakt. Dan, natuurlijk, de rechte stoot van je achterste been om het gezicht van je tegenstander te verpletteren. The Hold Een boksersgreep, aan de andere kant, is een beetje anders. Tenzij iemand je vasthoudt, ben jij de man op de grond, vechtend om te overleven. De man op de top, ondertussen, zorgt ervoor dat de greep solide is voor een aantal seconden. Vasthouden, hoewel soms frustrerend, is noodzakelijk voor de middenrol in het boksen. De Haken Iedereen weet wat een haak is: een uitgestrekte, of rechtlijnige stoot die met de pols wordt geworpen. In vergelijking met vele andere stoten, vind je dat haken de duurste van alle stoten zijn. Omdat het centrum van het gewicht zich ver boven de tenen bevindt, en er geen gewicht geconcentreerd is in het centrum van de vuist, eindig je met een hoog percentage van “mpension-drainage” en “fatigue-halting” van je armen. “ifies” oefentijd vlak voor je wedstrijd. Neem dan een heel klein en stil lichaam, en beweeg je stoot mee in een tempo dat veel langzamer is dan gewone stoten, terwijl je tegelijkertijd probeert te voorkomen dat je geraakt wordt door je ellebogen hoog te houden. Ja, efficiënt boksen! Conclusie Iedereen weet dat boksen een sport is, maar ieder van ons moet zichzelf beginnen te “kennen” binnen en buiten de boksring. Veel plezier!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.