Hoe te gaan wandelen

Fitness groepslessen

Ik zie dat je denkt – geweldig, er is geen werk in Nederland! Dat is ook waar, maar laten we eens kijken wat we hieraan kunnen doen, zullen we?

Er is een manier om in Nederland naar te fitness groepslessen zonder de bergen in te trekken of rond te rijden in bootjes op het kanaal. En het komt allemaal met een kink in de kabel – er is geen snelweg van Utrecht naar Villu peril! Maar je kunt stoppen bij het veerstation in Kortrijk en overstappen op de A4 richting Staerk.

U rijdt door de stad en vindt de verkeersvrije ring op de A4, aangezien deze onlangs is geopend. U vindt er de veerbootterminal, de veerboot, wat parkeerruimte en een restaurant. Een routine en snelle controle: controleer de dagpakketten op weg naar en van het restaurant; omdat ze niet altijd direct zichtbaar zijn vanaf de stoep, zijn ze gemakkelijker op te rapen. U kunt de volgende 15 minuten, of meer, genieten van de ontspanning op het terras met een glas wijn.

De volgende 2 kilometer zijn naar beneden, naar Heverdia. Het is een beetje een achterafweggetje, maar je vindt er wel een mooie uitkijktoren langs. De volgende kilometers lopen langs een rivieroever met een paar stopplaatsen: bij de eerste is een uitkijktoren, bij de andere een houten hokje. Er zijn maar weinig mensen. Gewoon ontspannen en genieten van het landschap.

Op een dag stop je bij de volgende controlepost: degene die net langs de oever van de rivier is gebouwd. Het biedt niet veel ruimte, maar het is de meest geschikte. Op de begane grond ligt een houten dansvloer; de eerste dag leer je de basisbeginselen; de tweede dag concentreer je je op het dansen. Achteraan is er ook plaats voor een paar fietsen; je kunt ze afstellen als je wilt. Je volgende stop is bij een ‘afhaalmaaltijd’, zo genoemd omdat het te druk is bij de ingang. Zoek een andere plaats, in of bij de stad.

Een paar kilometer verder vind je een pad omhoog de riviervallei in. Dit pad gaat bijna recht omhoog aan de linkerkant (Rd. 24 in het Engels), recht omhoog in het midden (Rd. 4 in het Engels), althans zo lijkt het. Het is een route van 14 km, die ongeveer 8 km de vallei in gaat en rechtdoor omhoog en over een paar bergen gaat. Op de posters van het parcours staat iets over evenementen die daar de komende maanden zullen plaatsvinden, dus daar zou je ook eens een kijkje kunnen nemen.

U steekt de brug over met aan uw linkerhand een val van 80 meter, en aan uw rechterhand een weiland, beide met een zacht, verkoelend briesje dat u in de vallei niet zult vinden. Het pad loopt door een oud bos (met palmen, die niet verhard zijn).

Iets verder, in de weide, vind je nog veel meer bomen: allerlei soorten, leunend op de zijkant, bijna in een rechte lijn, wat een ontzagwekkend landschap oplevert. Misschien zijn het de rode kersenbloesembomen die het hele tafereel decoreren of zo; het maakt niet uit, het is een verbazingwekkende plek.

Eindelijk vind je het begin van het pad weer, aan de overkant van de rivier. Geweldig, je hebt het bijna voor elkaar. Van dichtbij ziet het er nog beter uit, met zijn krakkemikkige brug, die nooit helemaal veilig aanvoelt; misschien moet hij op een gegeven moment weer naar beneden. Je vindt je fiets op de grond naast een dennenboom – wat een gezicht! Het pad klimt een heuvel op, passeert wat stoelen, maar de volgende nog meer, helemaal naar de top. Het ziet er heel vreemd uit, met zijn gaten vol kuilen, maar je ziet er allerlei dieren op, door het hele pad.